Bookmark and Share     Sitemap
 

Omega 3 og 6

Frøblanding med omega 3 og 6:

1 del solsikkekerner

1 del sesamfrø

1 del græskarkerner

2 del hørfrø

Blandes og opbevares i en tætsluttende beholder. Den nødvendige mængde kværnes i en elektrisk kaffekværn, så det bliver til et meget fint pulver. Frøblanding anvendes til mandelmuffins, brød, som drys på yoghurt, m.m...

 

Kroppen har brug for de fedtsyrer, der er i fisk og visse planteolier. Det er dem, der hedder omega 3 og omega 6 fedtsyrer

Omega 3 og 6 -fedtsyrerne har bl.a. betydning for en optimal fedtomsætning i blodet og virker forebyggende på åreforkalkning

Blandt de forskellige omega 3 -fedtsyrer er alpha linolensyre meget vigtig. Det er fordi, kroppen ikke selv kan danne den, men skal have den tilført gennem kosten (bl.a. fra raps- og sojaolie). Alpha linolensyre kan i mindre grad omdannes til andre vigtige omega 3 -fedtsyrer i kroppen (primært EPA og DHA)

Det er bedst at få EPA og DHA ved at spise fisk, gerne de fede fisk (f.eks. laks og sild). EPA og DHA findes også i lidt mindre mængder i tidsel-, vindruekerne-, hørfrø-, valnødde-, solsikke- og sojaolie

Omega 6 -fedtsyrer hører også til gruppen af flerumættede fedtsyrer. De findes primært i planteolier, men også i kød, æg og mælkeprodukter. Blandt omega 6 -fedtsyrerne er linolsyre essentiel, dvs. at man skal have den gennem kosten (f.eks. fra majs-, solsikke- og tidselolie)

 

Himmerlands Urte- og Sansehave | CVR: 2776 9152 | Hæsumvej 74, 9530 Støvring  | Tlf.: 2426 7405