Bookmark and Share     Sitemap
 

Jordskokker

Der var en gang, man kun kunne købe jordskokker, der var meget knudret, men i dag er det blevet nemmere, at finde jordskokker der er mere rengøringsvenlige. 
 
Vi har tre forskellige slags, som alle er utrolig nemme at gøre rene.
Længere ned på siden, er der en omtale af de tre sorter vi dyrker.
 
Jordskokker er ikke noget der sælger ret godt, det kan man så undre sig over, idet det er en af de rodfrugter, der kan anvendes til rigtig mange retter, både som rå og som stegte, kogte eller suppe.
 
Hvis man bruger ny opgravede jordskokkerne, i evt. salat, får man en salat der sprød, lidt knasende med en nøddeagtig smag og en lidt sød smag, som også gør, at det man spiser efterfølgende virker mere sød.
 
Men smagen ændres en del når de tilberedes, men igen, hvad er det man tilbereder jordskokkerne sammen med! Vi laver bla. en suppe som består af: jordskokker - hvidløg - persille.
Hvad smager den af, ja, det kommer meget an på hvor meget der bliver brugt af de enkelte ting, men en ting er sikker, det smager rigtig godt, det er rigtig sundt, og man finder ud af hvor meget tarmluft der kan produceres.
 
Der siges at man ikke skal spise jordskokker for tit, men hvad er for tit? vores erfaring er at når vi spiser jordskokker jævnlig, 2-3 gange om ugen, poducere vi ikke så meget tarmluft, som hvis det kun er 2-3 gange på 14 dage.
 
Lige som alle andre rodfrugter, er jordskokker utrolige sunde. Kostfiber indholdet i Jordskokker er 2,6 gram pr. 100 gr. derudover indeholder de bla. B-vitaminet folat B1, B2, B3, C og K vitamin og miniralerne kalium og fosfat, men ikke mindst sukkerstoffet inulin. 
Inulin er rigtig godt til bla. diabetiker, idet det søder maden, men får også den efterfølgende mad til at smage sødere.
Men det allerbedste er at inulin ikke kan optages af hverken menneske eller dyr. D.v.s. at kroppen ikke bliver belastet af en ekstra mængde sukker.
 
Når inulinen ikke nedbrydes af vores fordøjelsesenzymer, vil den passer igennem vores tarmsystem uden at der sker andet, men det er ikke helt rigtig, idet inulinen vil fungere som prebiotika, der er medvirkende til sund tarmflora, der med til at rense ud i dårlige bakterier og svampesporer.
 
Der siges, at inulin er med til at stabilisere blodsukkeret, aktivere galden og virker kolesterolsænkende, men også forebygge mod tyktarmkræft, men de virkninger er også i rødkål, hvidløg og løg, så det er vel et samarbejde i mellem de ting vi spiser.   
 
 
HL100
 
Stort udbytte op til 2 kg. pr. plante
 
De største knolde vejer op til 75 gr. pr knold
 
Rengøring: man kan vælge at skrælle dem, men for at få alle de gode ting med, vælger vi altid kun at skrubbe og skylle dem.
 
Gode at anvende i salater  
 
 
SRR100
 
Middel udbytte op til 900 gr. pr. plante
 
De største knolde vejer op til 85 gr. pr knold
 
Rengøring: Vi vil aldrig skrælle denne jordskokke, idet den har en overflade, der gør at det næsten er nok bare at skylle den.

Gode at anvende i salater

 
 
Asparges jordskokker 
 
Udbytte under middel op til 600 gr. pr. plante
 
De største knolde vejer op til 75 gr. pr knold

Rengøring: man kan vælge at skrælle dem, men for at få alle de gode ting med, vælger vi altid kun at skrubbe og skylle dem.

Gode at anvende i salater

 
Himmerlands Urte- og Sansehave | CVR: 2776 9152 | Hæsumvej 74, 9530 Støvring  | Tlf.: 2426 7405